sobota, 28 maja 2011

o MMORPG i innych słów kilka

W pierwszej kolejności zaznaczę, że gatunki wymienione w tym poście, mają charakter silnie uzależniający dla niektórych ludzi, więc jeśli nigdy nie grałeś w tego typu gry, to może i lepiej żebyś nie zaczynał ;)

MMORPG (skrót od: Massively Multiplayer Online Role Playing Game), to gatunek, który polega na tym, że wiele graczy łączy się ze sobą w jednym miejscu (świecie). Zasada jest prosta: Mamy swoją postać, możemy nią kierować, z reguły ubierać, przebierać, zabijać, ćwiczyć itd. Gry te z reguły przeznaczone są do wspólnego chodzenia z innymi graczami, zwiedzania i ogólnej masowej eksterminacji.
Gatunek ten z reguły posiada jakaś fabułę + misje, system zakładania klanów (guildi, rodziny itp), handlu między graczami, jak i wojen, paktów itd.
W MMORPG niejednokrotnie również trzeba uiścić jakieś pieniądze. Gdy dany gatunek jest oznaczony p2p (pay to play), wtedy co miesięcznie musimy przedłużać nasze konto kwotą podaną przez producenta (średnia to 50pln na miesiąc). Drugi gatunek to f2p (free to play), a więc niby, że gramy za darmo, co oczywiście nie jest prawdą. Takie gry posiadają system dla osób które chcą przekazać realne pieniądze na rzecz gry. Z reguły osoby takie mają bonus w postaci konta premium (który zawsze się mocno różni od tego darmowego), bądź dostają jakiś przedmiot, dzięki któremu gracz staje się mocniejszym przeciwnikiem (dla porównania bez płacenia, żeby uzbierać na ten przedmiot, minie sporo czasu zanim na niego "zapracujemy"), lub występują również takie przedmioty, które właśnie tylko tą drogą są dostępne.
Jeszcze parę lat temu, gracz, który uiszczał opłaty, był znienawidzony u innych graczy którzy nie płacili; czasem przez zazdrość, a czasem po prostu za to, że uważał się za "króla". W dzisiejszych czasach już to nikogo nie dziwi.

Najpopularniejsze z tego gatunku:
Ameryka - World of Warcraft (ok 13 mln graczy)
Azja - Lineage II (ok 8 mln graczy)
Europa - brak wiodącego MMO, a więc rywalizacja jest pomiędzy w/w tytułami.


MMOSG / via www, gatunek gier, który podobny jest do tego powyżej, z różnicą, że gracz gra za pomocą przeglądarki, a wyświetlają się z reguły jakieś obrazki, licznik czasu itd. W tym typie wyróżnimy głównie f2p, ale w każdej jest sklep za prawdziwe pieniądze i jak wyżej pisałem, tutaj również obowiązują te same zasady: konta premium, przedmioty, klejnoty, kasa i wiele innych, na których wydać można prawdziwe pieniądze.
Tutaj również możemy mieć swoją postać, ale i nie tylko - możesz posiadać swoje królestwo, osadę, bazę, farmę i wszelkiej innej maści budynki / kaplice itp. Wszystko zależy od producenta.
Silne uzależnienie prowadzi do tego, że większość gotówki zaczyna się przelewać w grę.


Dodam jeszcze, że wyżej wymienione gatunki nie są ograniczone w żaden sposób czasowo, gra się w nieskończoność. Jeżeli dobijemy maksymalny poziom postaci, producent zadba o jakąś aktualizacje, dzięki, której będziemy mogli znów latać przez następne parę miesięcy, a czasami i lat, bądź w przypadku niektórych leniwych firm produkujących gry - system resetu postaci (zaczynamy od początku, ale np. z fajnymi przedmiotami).

Gatunek polecam ludziom, którzy umieją odróżnić świat wirtualny od rzeczywistego, nie podchodzą zbyt poważnie do grania, oraz potrafią cieszyć się z gry i wiedzą kiedy skończyć.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz